søndag den 5. august 2012

Velkommen til min blog My Digital Life

Hej og velkommen til min blog My Digital Life!

Formålet med denne blog er primært at dele mine egne erfaringer med diverse gadgets samt beskrive, hvordan jeg har organiseret ”Mit Digital Liv” på en smart og simpel måde, samtidig med at det opfylder behovet her i vores hjem, mht. billeder, mediecenter, "det intelligente hjem", træning og generel livsstil.  Målgruppen for denne blog er alle, der ønsker at vide mere om hvordan, man kan indrette sin hverdag på en LET, SIMPEL, SMART og AUTOMATISK måde ved hjælp af digitale hjælpemidler - uden nødvendigvis at gå på kompromis med kvaliteten...


Indholdet vil blive beskrevet ganske jordnært, så er du helt ny inden for det Digitale Liv så læs med, så vil du formentlig få nogle fif til hvordan, du kommer i gang uden, at det kræver større IT-færdigheder. Forhåbentlig vil du udvide din horisont og lære lidt om hvordan, man kan (læs: hvordan vi har) omfavnet det digitale liv herhjemme. 
Motivationen for denne blog er, at jeg ofte selv har siddet og gransket internettet for at finde hjælp til et specifikt stykke software, eller finde en anmeldese af en gadget. Den erfaring jeg har gjort mig (og fortsat gør mig), vil jeg nu give tilbage til det online fællesskab. Jeg har på ingen måde relationer til de firmaer, der sælger disse produkter – jeg vælger at beskrive disse udelukkende, da de får min digitale hverdag til at hænge sammen i forhold til de ønsker og præferencer vi har. 

Hvem er jeg så? Og hvilke ønsker og præferencer har jeg til Mit Digital Liv? Jeg er en 27-årig, uddannet ingeniør, og selvom mange måske tror, at vi spiser binære tal til morgenmad, differentiere for sjov og kun taler C+, så foretrækker jeg et simpelt setup med en overskuelige interface. Et af succes-kriterierne for for hvordan jeg indretter mit digitale liv er, at min kæreste kan (og - lige så vigtigt - vil) drage fordel af de mange goder ved at omfavne den digitale tidsalder til fulde. 

Hvad er så målet med mit digitale liv? Jeg vil her komme med en sammenligning med en bil. Nutidens biler er efterhånden blevet så avancerede og har masse hjælpesystemer (ABS, ESP, GPS, servostyring, osv.). Alle disse underliggende systemer er features, som man ikke lægger mærke til i hverdagen, men som hjælper føreren med det, der egentligt er det vigtigeste, nemlig at køre bilen. På tilsvarende måde har jeg forsøgt at anvende teknology til at hjælpe os med at fokusere på indholdet fremfor det/de bagved- og omkringliggende systemer. Og skulle uheldet være ude er nutidens biler endvidere yderst sikre (med bl.a. Airbacks m.m.) og designet til at minimere konsekvenserne ved uheld. Tilsvarende har vi også underliggende systemer, som konstant sørger for, at ting er synkroniseret og sikkerhedskopieret, så vi er forbedret på ulykker. Ideen her er, at man ikke skal tænke på disse systemer, de skal bare være der for, at du kan fokusere på hvad, der er vigtigt for dig samtidig med, at du ved, at du er sikret mod uheld. Tanken med det digitale liv er, at alle skal kunne sætte sig ind bag rettet og køre derudaf fuldstændig, som de ville sætte sig ind i en normal bil. Sagt ganske kort: målet med mit digitale liv er at forøge livskvaliten ved at anvende teknologiske hjælpemidler, så vi kan fokusere på de ting, der giver værdi for os. 

Jeg vil blandt andet tale om følgende emner:
  • Sonos: et trådløst musik system til hele hjemmet i høj kvalitet (mere info kan findes på Sonos egen hjemmeside).
  • EAC: Hvordan digitaliserer vi vores CD'er og automatisk gemmer sangtitel og kunster i sangens metadata?
  • MP3Tag (og andre): programmer som jeg bruger til at tagge mine musik-filer med korrekt information og cover art.
  • Synology NAS: Stort digital lager til alle dine enheder.
  • Cloudløsninger: Hvordan bruger jeg programmer som Dropbox og Evernote.
  • Teknologi & sport: Hvordan ”tracker” vi vores rute, når vi er på vandre-/cykel-/sejlture?
  • Garmin Forerunner 910xt: GPS- & puls-ur for triatleter.
  • Hvordan foreviger man ferien?
  • Panasonic Lumix DMC-FT4: Undervandskamera med GPS, kompas, højdemåler og trykmåler.
  • GeoSetter: Fantastisk program til (automatisk) at geotagge ens (ferie)billeder. Kan også anvendes til at se/angive i hvilken retning et billede er taget.
  • Facetag af billeder: Picasa vs. Windows Live Gallery.
  • Withings badevægt: Badevægt med indbygget wifi som automatisk logger din vægtudvikling.
  • Digitalisering af VHS-bånd: For alle os der gerne vil forevige vores gamle minder.
  • Medie center: jeg vil snakke om mine overvejelser vedrørende.
  • iPad: Hvordan denne bruges til at styre medie centeret (og resten af det digitale hjem).
  • Backup & miljømæssig omtanke: mindre "spændende" emner, men mindst lige så vigtige.

Og sidst men ikke mindst, hvordan får vi alt dette til at spille sammen på en LET, SIMPELT, SMART og AUTOMATISK måde, så vores digitale aktive livstil er up-to-date, synkroniseret og parat til at den udfordringen verden måtte byde os på?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar