søndag den 5. august 2012

Hvordan spares strøm med Synology NAS?


I denne guide vil jeg fortælle hvordan man reducerer strømforbruget på sin Synology Nas, da jeg går op i at minimere strømforbruget - dette gælder generelt alle apparater vi har stående i hjemmet. Og selvom strømforbruget reduceres kraftigt i når NAS'en ikke direkte anvendes (ifølge synologys hjemmeside fra 22W (adgang) til 10,8W (harddiskdvale)) er der stadig strøm at blive sparet ved at slukke nas'en helt i tidsrum hvor den alligevel ikke bruges. I dette indlæg vil jeg vise hvordan man opretter strømstyring på sin synology nas (firmwaren er "Synology DSM3.2", men fremgangsmåden bør være tilsvarende på andre versioner)...
Sagt med andre ord vil jeg i dette indlæg beskriver hvordan man automatisk kan få sin synology nas til at tænde og slukke på bestemte tidspunkter og dage.


1) Log ind på din nas som admin. Tryk herefter på den lille pil i øverste højre hjørne og vælg herefter "Control Panel" i den menu der fremkommer:


2) I den menu der fremkommer vælges "Power" i den trejde linje. 

3) Vælg nu fanen "Power Schedule". For at oprette tidsbestemt tænd- og slukketider tryk på "Create". 

4) Når du har trykket "Create" fremkommer et nyt vindue hvor du kan oprette en regel om hvornår din Synology skal starte op eller slukke ned. Her kan man definere om reglen skal gælder alle dage ("daily"), i weekenden ("weekend") eller kun på hverdage ("weekdays"), eller man skræddersy nøjatigt hvilke ugedage reglen skal gælde for. Lad os antage at jeg ønsker at definere en regel om at starte NAS'en hver mandag, onsdag og lørdag kl. 7:00. Jeg starter således med at vælge "Startup" øverst til venstre. I rullemenuen "Date" sætter jeg således flueben ud fra de ønskede ugedage som vist nedenfor, mens jeg i rullemenuerne for "Time" kan definere det ønskede tidspunkt reglen skal aktiveres på de udvalgte dage. Du afslutter blot ved at trykke OK, og derefter trykke "Save" i oversigten over dine regler.


Du har nu oprette og gemt din nye regel og kan fortsætte med at skræddersy reglerne til lige præcis dit behov. Jeg har besluttet mig for at jeg gerne vil slukke min NAS - og derved mindske strømforbruget midt på dagen (på hverdage) samt om natten (alle dage). Jeg har således min Synology til at være tændt i følgende tidsrum (du kan se de regler jeg har opsat på figur 3):

  • Hverdag: 7:00-9:15 samt 17:00-24:00
  • Weekenden: 9:00-24:00

På denne måde har jeg "kun" min Synology stående tændt i 76,25 timer ud af ugens 168 timer. Med andre ord har jeg kun min NAS stående tændt i 45% af ugen - nemlig i de perioder hvor jeg har defineret at der kunne være potentiale for at min kæreste eller jeg bruger den. Det er naturligvis stadigvæk muligt manuelt at tænde og slukke den såfremt behovet skulle være helt specielt en enkelt dag, og med en boottid på ca. 1-2 minutter for NAS'en er dette en løsning jeg er fint tilfreds med - såfremt jeg af ukendte årsager vågner kl. 6 lørdag morgen og har en ustyrlig lyst til at tilgå filer der ligger på NAS'en. Jeg håber at dette indlæg kan gavne dig til at aktivt at styre hvornår din Synology er tændt og derved på tænke på miljøet og pengepungen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar