torsdag den 16. august 2012

Cloud-løsninger; med dropbox og evernote er dine data er altid synkroniseret og up to date


(kilde: www.muypymes.com)

Ud over min Synology NAS som jeg har fortalt om i dette indlæg bruger jeg også et par cloud baserede løsninger. I dette indlæg vil fortælle om to programmer jeg bruger ofte: dropbox og evernote. Begge programmer har det til fælles at de sørger for at dine ting altid er synkroniseret på tværs af alle dine enheder, hvad enten det er en computer, tablet, smartphone og det virker til både PC og Mac. Dropbox bruger jeg til mine filer, mens jeg bruger evernote til mine noter, huskelister og lign....




Dropbox er muligvis det mest kendte af de to. Dette program opretter en mappe på din computer og alle de filer der ligger i den mappe hele tiden er synkroniseret på tværs af alle de enheder du bruger (hvor du har dropbox installeret). Det betyder at har du nogle vigtige dokumenter, billeder eller andet som du gerne vil have adgang til hele tiden, så kan du lægge disse i din dropboxmappe hvorved disse vil være tilgængelige på alle dine enheder. Dropbox har endvidere lavet apps til samtlige mobile enheder og tablets. Dette betyder at du således også får adgang til dine filer på fx. din smartphone eller tablet. Du kan med dropbox vælge at dele en (under)mappe med de personer du kender ( som også bruger dropbox). Derved bliver det super let at dele filer (såsom feriebilleder) med andre personer. Tjek Dropbox ud på www.dropbox.com.


Evernote minder på mange punkter om dropbox, med den forskel at evernote ikke synkroniserer dine filer, men derimod dine noter. Derved adskiller evernote sig også fra dropbox i den forstand at der ikke placeres filer direkte tilgængelig på din harddisk som det er tilfældet med indholdet i dropbox. Det smarte ved evernote er at det er en nem og hurtig måde at oprette en kort note, eller en huskeliste hvis man lige kommer i tanke om noget. Fx. har mere eller mindre samttlige indlæg på denne blog er startet som noter i evernote. Derudover bruger jeg evernote til at oprette huskelister til dagligdagsindkøb. Ja, generelt til alle slags noter man lige skal notere. Tjek Evernote ud på www.evernote.com.


 
(kilde:  www.undertheradarblog.com)
Både dropbox og evernote kommer i en gratis udgave samt en betalingsversion. I langt de fleste tilfælde vilngratisversionen være tilstrækkelig. Jeg er personlig flittig bruger af gratisversionen af begge programmer, og vil anbefale dig at prøve disse programmer hvis du ikke allerede bruger dem

Ingen kommentarer:

Send en kommentar