torsdag den 16. august 2012

Garmin Forerunner 910XT anmeldelse


I dag kigger vi nærmere på Garmins nyeste skud på stammen inden for GPS multisports pulsure, nemlig Garmin Forerunner 910XT. Dette ur indeholder hele arsenalet af Garmins features og kan bruges både til løb cykling og svømning (det er også vandtæt ned til 50 meter).... 

Det er som Garmins øvrige produkter kompatibelt med ANT+ produkter, dsv. at det kan snakke sammen med andre enheder der anvender dette system hvad end det er pulsbælter, cadencemålere, osv. Jeg valgte selv at gå all in og købe alt ekstraudstyr (produceret af Garmin) man kunne få af måleapparater. Bemærk at man ofte kan købe en samlet pakke som er lidt billigere end hvis man køber alle delene isoleret. Jeg har således modtaget en skridttæller (til løb), en kadence/hastighedsmåler (til cykling) samt et pulsbælte (til både løb og cykling samt andre discipliner). Selve uret indeholder GPS-delen, og kan ud over angive at kunne finde din position vise dig hvilken retning du løber, højdemeter, hældning og meget mere. Personligt bruger jeg pulsuret til cykling dagligt, løb ugentligt og "andre" aktiviteter månedligt. Andre aktiviter kunne være at jeg bruger det til at tracke en ferie (mit prinære formål med det er at kunne geotagge fotos efterfølgende, læs mere om dette i et senere indlæg). Det kunne også være mindre events som en tur til sommerhus eller måske endda bare end tur til et sommerland, hvor man ønsker at gemme ens position for efterfølgende at kunne geotagge de billeder man har taget. Desuden bruger jeg det til at tracke andre (årlige) aktiviteter som forekommer mere sjældent (fx. Ski, wakeboard, rulleskøjteløb, vandreture, kanoture, etc.). Alle de ruter/aktiviteter jeg tracker med mit ur bliver automatisk synkroniseret trådløst med Garmins online tjeneste Gamin Connect. Garmin Connect er Garmins eget online træningsunivers hvor man kan se alle de målinger pulsuret har gemt under din aktivitet, såsom distance, tid, hastighed (distance/tid), pace (tid/distance), kalorier, højdemeter, samt din konkrete rute og meget mere. 







Selve overførslen til Garmin Connect sker via den medfølgende USB dongle (som du kan se på ovenstående billede), som trådløst snakker sammen med pulsuret når det er inden for rækkevide. Dvs. at det eneste man skal gøre for at gemme sine aktiviteter er at have uret tændt og inden for rimelig rækkevidde af USB donglen. Hvis du ønsker kan du også synkronisere dine aktiviteter med andre tjenester såsom Endomondo via USB donglen. Jeg bruger selv Endomondo mere end jeg bruger Garmin Connect, da størstedelen af mine venner bruger Endomondo. Fordelen ved Endomondo er at det ikke kræver dyrt GPS udstyr, du kan bruge det via din smartphone. Omvendt er ulempen således at det er en simplificeret version af Garmin Connect, forstået på den måde at Garmin Connect indeholder væsentlig flere information og derfor i højere grad kan betragtes som et seriøst træningsredskab, hvor Endomondos primære fokus er det sociale da alle kan være med. Jeg vil snakke meget mere om Endomondo i et senere indlæg.


Jeg vil ikke gå i detaljer med alle specifikationerne - det er der sikkert nogen der allerede har gjort bedre end hvad jeg vil være i stand til. Jeg vil i stedet nøjes med at slå fast at Garmin Forerunner er relativt intuitivt (i hvert fald efter at man første gang har parret alle enhederne) og klippestabilt. Jeg har kun oplevet at pulsbælte har manglet signal to gange af et minuts varighed (ofte er det bare indtil man begynder at svede en lille smule - man bør i virkeligheden fugte indersiden af pulsbæltet for at sikre optimal registrering af hjerterytmen, men det er jeg for doven til, og desuden virker det alligevel fra starten af i 99,9% af mine ture). Når det så er sagt, så er uret dyrt. Så er du typen der ikke behøver det nyeste og bedste så kan en af Garmins tidligere modeller sagtens klare det, se fx. multisportsuret Garmin Forerunner 310 som er 910'erens forgænger. Er du typen der bare må have det nyeste og bedste men kun dyrker løb eller cykling, så er en enhed dedikeret direkte til den ønskede sportsgren måske at foretrække. For løb kig fx. på Garmin Forerunner 610, for cykling kig fx. på Edge 800. Uanset hvilken enhed du vælger vil du altid manuelt kunne ændre sportstypen efterfølgende på Garmin Connect eller Endomondo. Dvs. køber du et løbeur vil du godt kunne bruge det til fx. cykling, skisport, osv. hvis du bare vil tracke ruten, tiden, hastigheden samt din puls. Ulempen at købe en dedikeret enhed til fx. cykling og så anvende den til løb er at denne kan være klodset at løbe med (du kan ikke lige tage den rundt om håndleddet, samtidig med at du ikke vil kunne tilknytte løbe-orienteret ANT+-enheder såsom fx. en skridttæller. Du kan dog uanset hvilken enhed du køber kunne eksportere dine tracks/ruter således at du kan bruge disse til "automatisk" at geotagge din fotos (hvis du fx. bruger enheden til at tracke dine rejser). Bemærk at hvis du bare er interesseret i at geotracke din rute (samt basale funktioner) så findes der billigere/gratis løsninger i form af apps til smartphonen. Fx har endomondo en gratis version som kan det mest basale, som i mange tilfælde er "godt nok". Bemærk dog at apps drææææner batteriet på din tlf relativt hurtigt. Med et GPS-ur (hvad enten det er fra Garmin eller end anden producent) får du en dedikeret løsning til at tracke alle dine aktiviteter. Faktum er i hvert fald at jeg har været utrolig glag for min Garmin Forerunner 910XT og brugt den utroligt meget til dels at følge min udvikling inden for fysiske og sportslige aktiviteter og dels til at tracke mine rejser så jeg efterfølgende kan se nøjagtigt hvor jeg har været på rejsen således at jeg kan geotagge mine billeder fra rejsen. Rent faktisk bruger min kæreste også af og til Garmin Forerunner 910XT. For eksempel er hun - mens jeg skriver dette - ude og løbe et 5 km løb hvor hun gør brug af Forerunner 910XT til at holde den ønskede fart under løbet.



Overordnet set vil jeg give Garmin Forerunner 910XT en dom på 90 ud af 100, da det fungerer rigtig godt, er nemt at bruge og utroligt pålideligt. Man kan godt finde små punkter hvor uret kunne forbedres, men ingen af disse kritikpunkter udgør et nævneværdigt irritationsmoment eller overskygger den fornøjelse jeg har haft af at bruge uret.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar