torsdag den 16. august 2012

Hvordan opsætter man sin Synology NAS?

I dette indlæg vil jeg fortælle hvordan jeg har centraliseret mit digitale lager således at alle computere, smartphones, tables, media center, og hvad man eller må have i huset, kan få adgang til alle dine digitale billeder, film, musik, og meget andet godt. Jeg vil nemlig i dette indlæg beskrive (opsætningen af) hjertet i mit digitale liv, nemlig min Network Attached Storage, eller NAS...

Helt kort er en NAS en netværksharddisk, som man forbinder til sin router, hvorved indholdet er tilgængelig på netværket (i modsætning til harddisken i din computer, som - lidt firkantet sagt - kun er tilgængelig på din computer). På den måde kan alle computere og enheder tilgå indholdet på NAS'en på en nem måde. En NAS er en god løsning hvis man er flere i hustanden - eller har flere computere/ enheder hvor man gerne vil have adgang til ens billeder, musik, film, osv. 

Der findes mange forskellige typer og producenter af NAS, og efter mit kendskab er der ikke den store forskel hvis man køber nogle af de anerkendte mærker såsom Synology, Qnap, Thecus osv. Jeg har selv en Synology DS211 (firmwaren er "Synology DSM3.2") og er utrolig glad for den - den er super nemt at bruge. Denne udgør sammen med min stationære computer rygradden af mit digitale setup da det er her alle filer og data passerer igennem, bliver behandlet, arkiveret og synkroniseret - og ikke mindst taget backup! Før jeg kommer for godt i gang vil jeg lige slå fast at dette indlæg ikke er tiltænkt som en egentlig anmeldelse af produktet i tradionel forstand - det findes der mange tech-sider derude på nettet som kan fortælle alt om hvilke specs osv den har, det er ikke her jeg kan bidrage med noget nyt. I denne gennemgang af produktet vil jeg fokusere på hvordan jeg har opsat og bruger min nas i vores digitale hjem, altså en mere praktisk orienteret anmeldelse.

Opsætning
Jeg vil anbefale at du følger Synologys guide til at oprette forbindelse til din NAS for første gang, samt hvordan du skriver dit administrator password. Herefter kan du gå i gang med den egentlige opsætning. Første skal man "opsætte" fil-systemet. Man kan sammenligne det lidt med første gangs opsætningen af en computer. Dette lyder måske meget teknisk, men er i virkeligheden meget lige til via den indbyggede guide. Det eneste man reelt set skal gøre er at foretage et valg. Dette kan såmænd også være vanskeligt nok i sig selv så her kommer lidt hjælp til begreberne. Det væsentligeste valg man står overfor med en NAS er valg af RAID. Hvis du vil vide mere om RAID har jeg lavet en kort gennemgang af de vigtigste typer her. I en to-harddisk NAS skal man enten vælge mellem RAID 0 eller RAID 1 (har man en NAS med flere harddiske findes der også andre RAID-indstillinger). Overvej hvad dine behov er mht. plads, pris, performance og ikke mindst sikkerhed. Jeg har valgt et RAID 0 setup, og klarer backup (af de vigtige filer) til eksterne harddiske som er forbundet til NAS'en med usb-stik (jeg fortæller hvordan dette gøres automatisk i et senere indlæg). Bemærk at RAID 0 er uden "indbygget" sikkerhed, så dette skal klares på anden vis, hvis dette ønskes. Er sikkerhed en vigtig faktor for dig så vælg da RAID 1 (eller evt. RAID 5 hvis du har mere end to harddiske i din NAS).

Når NAS'en er sat op med det ønskede RAID setup (bemærk, dette kan tage laaang tid hvor maskinen står og opretter filsystemet) skal man oprette nogle "shares". Et share kan betragtes som en "hoved-mappe", fx en mappe til billeder, en til film, osv. På din computer vil du således bagefter kunne tilføje disse shares som seperate drev på din computer og du kan styre hvem der har adgang til de forskellige shares. Du kan læse denne guide til at oprette shares på din synology nas. Jeg har struktureret min NAS så jeg har følgende (primære) shares: 

-Movies
-Photos
-Videos
-Music sonos
-Documtens
-Disc image

Bemærk at man kan slå tre features til på ens Synology NAS ("Photo Station", "Music Station" og "Video Station"). Vælger man at aktivere disse features vil NAS'en selv oprette/anvende følgende tre shares: "Photo", "Music" og "Video". Derfor kan det være en idé at vælge nogle andre navne end disse tre HVIS man ønsker at anvende disse features OG HVIS man ikke ønsker alt ens billeder, musik og/eller videoer skal indekseres i disse "Stations". Personligt bruger jeg dem ikke, og vil derfor ikke beskrive dem nærmere her.

På NAS'en kan der oprettes flere bruger og man kan fuldstændig styre hvilke brugere der skal have adgang til hvilket shares. Dette er dog ikke noget vi for alvor gør brug af i vores hjem (vi har ganske vist en bruger hver), men de har alle sammen nøjagtigt de samme rettigheder. Så jeg vil anbefale at nøjes med én bruger medmindre du/i har specifikke behov for brugerrettigheder, men hvis du ønsker at oprette flere brugere i dit system har jeg lavet en guide til det her

En ting vi personligt går op i herhjemme er at være så miljøvenlige som muligt, så ja, vi slukker for kontakten til TV'et (og anlægget.. og computeren) hver gang vi ikke bruger det. Derfor er strømforbruget på vores nas også en ting vi går op i. Det er selvfølgelig en opvejning af at det skal være nemt og convenient men samtidig ikke bruge unødigt meget strøm. Derfor har jeg sat nas'en til at slukke og natten og midt på dagen mens vi alligevel ikke er hjemme. Hvis du vil vide hvordan kan du læse min guide her.

Der findes mange ting som du kan indstille på din Synology NAS, og har du en netværksadministrator gemt i maven er der rig mulighed for at tweake din NAS rettidheder og andet godt. Men for den almene bruger vil ovenstående trin dække det klart største behov for at komme i gang med at bruge en NAS. Så nu da vi har oprettet shares (og muligvis flere brugere) kan du tilføje dine shares som seperate drev (fuldstændig paralelt til dit c-drev) til din computer således at det er nemt at få adgang til de filer der ligger på NAS'en uden at skulle gå ind i netværksindstillinger hver gang du lige skal se et billede. Dette kan du gøre ved at følge denne guide.

Og nu er du klar til at bruge din NAS. Jeg vil i et senere indlæg fortælle om hvordan du kan bruge din NAS i forbindelse med backup, hvad enten du ønsker at tage backup af dine filer på computeren til din NAS eller du ønsker at tage backup af indholdet på din NAS til et seperat drev, fx. en ekstern harddisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar